Op twee benen lopen onderscheidt ons niet alleen van dieren, het biedt tevens heel wat praktische voordelen. Bipedalisme oefent echter heel wat druk uit op onze wervelkolom. Daarbovenop kunnen dagelijkse activiteiten zoals optillen, draaien of onjuiste zithoudingen een negatieve impact hebben op de ruggengraat. Dit maakt dat rugpijn momenteel deel uitmaakt van het moderne, dagdagelijkse leven, en dat het de tweede meest voorkomende oorzaak is voor een bezoekje aan de dokter. Studies tonen aan dat 80% van de mensen op een bepaald moment in hun leven aan rugpijn lijden.

Chiropractie Rugpijn

Wat is rugpijn?

Rugpijn is een algemene term voor nagenoeg elke ongemakkelijke, pijnlijke of schadelijke aandoening aan de rug. Rugpijn kan zich vaak manifesteren als een doffe pijn, zwakte, een scherpe pijn, gevoelloosheid of een brandend gevoel dat doorvloeit tot in het been, via het bekken - ook wel ischias genoemd. Wanneer de pijn hoofdzakelijk in de onderrug plaatsvindt, kan het worden gediagnosticeerd als een lumbago.

Twee primaire oorzaken van rugpijn kunnen gecategoriseerd worden als ofwel verstuiking/verrekking, ofwel ruggenmergcompressie. Een verstuiking komt voor wanneer de ligamenten die de wervelkolom ondersteunen, inclusief de gewrichten, gewond raken, terwijl er zich een spanning in een spier en/of pees voordoet. Dit kan gebeuren door een slechte lichaamshouding, tijdens een lichamelijk trauma of gewoon door een alledaagse activiteit.

 

Preventie

Er zijn enkele preventieve maatregelen om het ontstaan van rugpijn te vermijden. Enkele richtlijnen om het ontstaan van rugpijn te vermijden, zijn bijvoorbeeld:

  • Blijf actief - gezonde activiteiten helpen je niet alleen een gezond gewicht te behouden, ze versterken tevens de spieren die nodig zijn om de ruggengraat te ondersteunen.
  • Vermijd langdurige activiteit - aangezien activiteit de stabiliteit van de spier bevordert, kan langdurige inactiviteit of bedrust het tegenovergestelde effect hebben, en de rug verzwakken door een gebrek aan gebruik.
  • Zorg voor een correcte houding - Een correcte houding zorgt ervoor dat uw rug en ruggengraat zich in een natuurlijke positie bevinden, en voorkomt dat er extra druk plaatsvindt die tot rugpijn zou kunnen leiden.
  • Draag goeie schoenen - Het kiezen van het juiste schoeisel kan rugpijn verlichten en voorkomen. Comfortabele, laag-gehakte schoenen hebben de beste resultaten.
  • Stop met roken - roken belemmert de bloedstroom doorheen het lichaam. Dit heeft als gevolg dat ruggenweefsel niet de zuurstof en voedingsstoffen die het nodig heeft, niet krijgt.
  • Stretch alvorens activiteiten - Stretchen alvorens een langdurige activiteit zoals sport of tuinieren te beginnen, is een bewezen en reële manier om letsels te voorkomen.
  • Goede heftechnieken - Heel wat ruggenletsels worden veroorzaakt door een incorrecte hefhouding. Bij het optillen til je best vanuit de benen, hou het voorwerp dicht bij je lichaam en vermijd eventuele draaiende bewegingen.
  • Raadpleeg een chiropractor - raadpleeg je chiropractor voor praktische tips, bijvoorbeeld over hoe je jouw werkstation ergonomisch inricht, om zo onnodige druk op je rug te vermijden.

Chiropractor Rugpijn

Wat doet een chiropractor om rugpijn te behandelen?

Chiropractors zijn hoogopgeleide medische professionals die gespecialiseerd zijn in het behandelen van rugpijn. Chiropractors worden grondig opgeleid om vervormingen aan de ruggengraat te identificeren en te behandelen. Een chiropractische aanpassing kan worden uitgevoerd met onder meer de toepassing van hoge snelheid, doch met een zachte, natuurlijke aanpak, om zo de wervels aan te passen met als doel de pijn die geassocieerd wordt met rugpijn, te verminderen. Met deze chiropractische aanpassing zorgt de chiropractische zorg op een natuurlijke en voorzichtige manier dat de  vervorming van de ruggengraat gecorrigeerd, behandeld of verwijderd wordt, vanuit de basis van het probleem. Deze technieken omvatten onder meer:

  • Bewegingspalpatie - terwijl de patiënt beweegt, gebruikt de chiropractor de handen om het buitenwervelgewricht en de wervelbewegingen te onderzoeken en eventuele gezamenlijke disfuncties te beoordelen.
  • Instrumentaanpassingen - men kan een veer-geladen instrument gebruiken wanneer de patiënt op de buik ligt tijdens de chiropractische aanpassing.
  • Lumbale rol - de chiropractor zal een snelle maar zachte druk toepassen op de vervorming terwijl de patiënt op zijn of haar zijde ligt.
  • Loswerken - de chiropractor gebruikt de toppen van de vingers om druk uit te oefenen en de wervels voorzichtig te scheiden.
  • Wisselwerking - de chiropractor gebruikt gekruiste handen om op de ruggengraat te drukken en een snelle en nauwkeurige stoot uit te voeren om zo de mobiliteit van de gewrichten te verbeteren.

 

Traditionele behandelingsmethodes

Opioïden worden vaak voorgeschreven als behandeling van rugpijn, maar lossen vaak het onderliggende probleem niet op, en veroorzaken tevens bijwerkingen. Chirurgische ingrepen worden in sommige gevallen aanbevolen, maar houden ook heel wat risico's in. Chronische rugpijn kan de stemming beïnvloeden, waardoor er bijkomende behandelingen zoals therapie en antidepressiva nodig zijn. Daarom worden niet-medicatie methodes en chirurgische ingrepen aanbevolen. Mensen kiezen alsmaar vaker voor veiligere, natuurlijke chiropractische technieken voor hun rugpijnbehandeling.

 

Conclusie

Natuurlijke chiropractische zorg is de duidelijke keuze voor het behoud van de algemene gezondheid en levenskwaliteit. Daarom zoeken er jaarlijks zo'n 30 miljoen mensen heil bij een chiropractor. Uw arts kan u adviseren inzake levensstijl, voedingsadvies, een trainingsschema om uw zwakke spieren te versterken en ligamenten strak te stellen, alsook preventietechnieken die ervoor zullen zorgen dat u langdurig vrijgesteld wordt van enige vorm van rugpijn.

Neem contact op

Neem contact op om te horen hoe wij u kunnen helpen.                Maak een afspraak