Optimize your Diet with Pain Fighting Foods

Suffering from chronic pain is no joke. If you live in constant pain, you know that it drains the vitality from life. Even the simplest tasks seem impossible. But did you know that you can use your diet to fight back?

By adding certain foods to your diet, you can break free from the endless regiment of pills and bolster your exercise regime. Below are 5 pain fighting foods that are easy to add to your diet. Each of these foods helps fight pain by reducing toxins and inflammation that is the cause of a lot of your body’s pain.

Cherries

Tart cherries are the order of the day for your new diet. This common fruit has loads of an antioxidant called anthocyanin. This antioxidant is a naturally occurring compound that has similar effects in the body as aspirin and other common painkillers.

The power of the tart cherries works by blocking inflammation and inhibiting pain enzymes. One sourcestates that you need to eat 45 cherries a day to get the benefit, but according to WebMD, two 12-ounce glasses of natural tart cherry juice per day will help you experience less pain.

Ginger

Ginger is one of those foods that you hear recommended by everyone from doctors to the sweet old lady who lives next door. For hundreds of years, ginger has been a go-to in both Western and Eastern medicine to help treat stomach maladies like nausea and vomiting.

The anti-inflammatory properties of ginger make it a great addition to your diet that has been shown to have similar results as OTC drugs like ibuprofen. Adding ¼ teaspoon to a smoothie or juice a day can help prevent inflammation commonly associated with chronic pain. 

Salmon

If you want to mix things up and add more than just fruits and veggies to your new anti-pain diet,  try a bit of salmon. Salmon and other similar fish are one of the best sources of naturally occurring omega-3’s. Omega 3’s receive frequent praise for their ability to improve blood flow and reduce inflammation in nerves and blood vessels.

You don’t need to have a salmon based diet, a few 3-ounce servings every week will help you get enough of those natural omega-3 fatty acids to help lower your pain.

Turmeric

Turmeric is a spice that is easy to find and is used in a variety of ways. A single teaspoon mixed into a smoothie, salad dressing, or even in soup will add a kick of flavor while helping your body naturally fight inflammation. According to cooks and medical specialists alike, turmeric mixes well with ginger when making curry for a double dose of pain fighting power.

Turmeric has a compound called curcumin that repeatedly shows its effectiveness in reducing pain and inflammation in laboratory tests. Patients with arthritis have reported that use turmeric experience less pain and more mobility.

Chili Peppers

Many folks’ favorite pain-killing (and pain inducing for those without a spice tolerance)  food are chili peppers. The spicy peppers that help clear your sinuses and add a kick to your favorite meals contain the compound capsaicin. Capsaicin is a common ingredient in pain-relieving cremes and studies show that eating peppers will allow your body to fight off building inflammation.

The hotter the pepper, the higher the levels of capsaicin. Don’t set your mouth on fire with peppers that are hotter than you can handle, though. An alternative is adding chili powder to your favorite foods, salsa, or dressings.

For more information about how diet and chiropractic can ease your pain symptoms, learn more here and contact us at one of our three locations in Amsterdam and Alphen aan de Rijn. 

Een simpel dieet met voedingsmiddelen die pijn bestrijden

 

Het leven met chronische pijn is geen lolletje. Je heb constant pijn. Je weet dat het energie slurpt en dat je gewoon minder vitaal bent. Zelfs de meest simpele dagelijkse taken lijken soms onmogelijk, maar wist je dat er een dieet bestaat waarmee je je pijn kunt bestrijden?

Door de simpele toevoeging van bepaalde voedingsmiddelen aan je dieet, zul je minder afhankelijk worden van het eindeloze gebruik van pillen. Hieronder vindt je 5 voedingsmiddelen die je  eenvoudigweg aan je dieet kunt toevoegen. Elk voedingsmiddel helpt bij de vermindering van de pijn. Ze zorgen voor vermindering van toxische stoffen en ontstekingen in je lichaam. Ontstekingen zijn vaak de oorzaak van de pijn in je lichaam.

 

(Zure) Kersen


Zure kersen zijn in feite een heel normale soort fruit, maar ze bevatten echter een grote hoeveelheid anti-oxidanten,  zogenaamde anthocyanen. Deze anti-oxidanten bevinden zich van nature in zure kersen, en ze hebben een soortgelijk effect op het lichaam als aspirine en andere pijnstillers.

 

De kracht van zure kersen zit hem in het feit dat ze ontstekingen remmen. Daarnaast bevatten ze ook nog pijn-enzymen. Uit één onderzoek komt naar voren dat je minimaal 45 zure kersen per dag zou moeten eten om de voordelen ervan te ondervinden, maar volgens WebMD, zijn 2 grote glazen (12 OZ) natuurlijk zure kersensap per dag voldoende zijn om de pijn te verminderen.

 

Gember


Gember is één van die voedingsmiddelen die door iedereen wordt geadviseerd om te gebruiken. Van dokter tot de oude buurvrouw, al eeuwenlang, in zowel het Oosten als het Westen is gember hét middel dat helpt bij buik- en maagproblemen, zoals overgeven en misselijkheid.

De ontstekingsremmende eigenschappen van gember maken het een geweldige aanvulling op jouw dieet, aangezien gember gelijksoortige resultaten heeft als OTC medicijnen, zoals Ibuprofen. De toevoeging van een ¼ theelepel  gember aan je smoothie of sap per dag, zal het voorkomen van ontstekingen stimuleren. Ontstekingen worden over het algemeen gerelateerd met chronische pijn

 

Zalm


Als je van afwisseling houdt, zou je meer dan alleen groente en fruit aan jouw nieuw anti-pijn dieet kunnen toevoegen. Je zou zalm kunnen proberen. Zalm en andere soortgelijke (vette) vis zijn één van de beste bronnen van, de van nature aanwezige, Omega-3 vetten. Omega-3 (essentiële)  vetten worden vaak geprezen vanwege de eigenschap dat zij de bloeddoorstroming bevorderen, en ontstekingen in de zenuwen en aders worden er door verminderd.

Je hoeft niet constant zalm te eten, een paar keer per week 120 gram zalm eten is voldoende om de noodzakelijke hoeveelheid natuurlijke Omega-3 vetzuren binnen te krijgen en pijn te verminderen.

 

Kurkuma (geelwortel)

Kurkuma is een gemakkelijk kruid dat op vele manieren gebruikt kan worden zoals het toevoegen van een theelepel kurkuma aan je smoothie, de dressing of bijvoorbeeld je soep. Het zorgt voor extra smaak en het helpt je lichaam op natuurlijke wijze ontstekingen te bestrijden. Volgens een bron, die ik in mijn research vond, is kurkuma met gember een geweldige mix voor de bereiding van curry's.

Kurkuma bevat de stof curcumine. Uit laboratoriumonderzoeken blijkt, telkens weer, dat curcumine een effectieve invloed heeft op het verminderen van pijn en ontstekingen. Patiënten met artritis geven aan dat zij door het gebruik van kurkuma minder pijn en meer mobiliteit ervaren.

Chilipeper

Chilipepers zijn mijn favoriete voedingsmiddel voor pijnbestrijding. Pittige pepers helpen bij het vrijhouden van je sinussen en ze geven een kick aan je maaltijden. Chilipepers bevatten capsaïcine Capsaïcine is een veel gebruikt ingrediënt in pijnbestrijdingscrèmes, en studies tonen aan dat het eten van chilipepers je lichaam helpt bij het voorkomen van het ontstaan van ontstekingen.

Hoe heter de chilipeper, hoe hoger het capsaïcine niveau. Zet jezelf echter niet in vuur en vlam met chili die heter is dan dat je lief is. Een mooi alternatief is de toevoeging van chilipoeder aan je favoriete maaltijden, of aan je salsa of dressings.

Covid-19 update: We zijn open vanaf 12 mei :)