Een simpel dieet met voedingsmiddelen die pijn bestrijden

 

Het leven met chronische pijn is geen lolletje. Je heb constant pijn. Je weet dat het energie slurpt en dat je gewoon minder vitaal bent. Zelfs de meest simpele dagelijkse taken lijken soms onmogelijk, maar wist je dat er een dieet bestaat waarmee je je pijn kunt bestrijden?

Door de simpele toevoeging van bepaalde voedingsmiddelen aan je dieet, zul je minder afhankelijk worden van het eindeloze gebruik van pillen. Hieronder vindt je 5 voedingsmiddelen die je  eenvoudigweg aan je dieet kunt toevoegen. Elk voedingsmiddel helpt bij de vermindering van de pijn. Ze zorgen voor vermindering van toxische stoffen en ontstekingen in je lichaam. Ontstekingen zijn vaak de oorzaak van de pijn in je lichaam.

 

(Zure) Kersen


Zure kersen zijn in feite een heel normale soort fruit, maar ze bevatten echter een grote hoeveelheid anti-oxidanten,  zogenaamde anthocyanen. Deze anti-oxidanten bevinden zich van nature in zure kersen, en ze hebben een soortgelijk effect op het lichaam als aspirine en andere pijnstillers.

 

De kracht van zure kersen zit hem in het feit dat ze ontstekingen remmen. Daarnaast bevatten ze ook nog pijn-enzymen. Uit één onderzoek komt naar voren dat je minimaal 45 zure kersen per dag zou moeten eten om de voordelen ervan te ondervinden, maar volgens WebMD, zijn 2 grote glazen (12 OZ) natuurlijk zure kersensap per dag voldoende zijn om de pijn te verminderen.

 

Gember


Gember is één van die voedingsmiddelen die door iedereen wordt geadviseerd om te gebruiken. Van dokter tot de oude buurvrouw, al eeuwenlang, in zowel het Oosten als het Westen is gember hét middel dat helpt bij buik- en maagproblemen, zoals overgeven en misselijkheid.

De ontstekingsremmende eigenschappen van gember maken het een geweldige aanvulling op jouw dieet, aangezien gember gelijksoortige resultaten heeft als OTC medicijnen, zoals Ibuprofen. De toevoeging van een ¼ theelepel  gember aan je smoothie of sap per dag, zal het voorkomen van ontstekingen stimuleren. Ontstekingen worden over het algemeen gerelateerd met chronische pijn

 

Zalm


Als je van afwisseling houdt, zou je meer dan alleen groente en fruit aan jouw nieuw anti-pijn dieet kunnen toevoegen. Je zou zalm kunnen proberen. Zalm en andere soortgelijke (vette) vis zijn één van de beste bronnen van, de van nature aanwezige, Omega-3 vetten. Omega-3 (essentiële)  vetten worden vaak geprezen vanwege de eigenschap dat zij de bloeddoorstroming bevorderen, en ontstekingen in de zenuwen en aders worden er door verminderd.

Je hoeft niet constant zalm te eten, een paar keer per week 120 gram zalm eten is voldoende om de noodzakelijke hoeveelheid natuurlijke Omega-3 vetzuren binnen te krijgen en pijn te verminderen.

 

Kurkuma (geelwortel)

Kurkuma is een gemakkelijk kruid dat op vele manieren gebruikt kan worden zoals het toevoegen van een theelepel kurkuma aan je smoothie, de dressing of bijvoorbeeld je soep. Het zorgt voor extra smaak en het helpt je lichaam op natuurlijke wijze ontstekingen te bestrijden. Volgens een bron, die ik in mijn research vond, is kurkuma met gember een geweldige mix voor de bereiding van curry's.

Kurkuma bevat de stof curcumine. Uit laboratoriumonderzoeken blijkt, telkens weer, dat curcumine een effectieve invloed heeft op het verminderen van pijn en ontstekingen. Patiënten met artritis geven aan dat zij door het gebruik van kurkuma minder pijn en meer mobiliteit ervaren.

Chilipeper

Chilipepers zijn mijn favoriete voedingsmiddel voor pijnbestrijding. Pittige pepers helpen bij het vrijhouden van je sinussen en ze geven een kick aan je maaltijden. Chilipepers bevatten capsaïcine Capsaïcine is een veel gebruikt ingrediënt in pijnbestrijdingscrèmes, en studies tonen aan dat het eten van chilipepers je lichaam helpt bij het voorkomen van het ontstaan van ontstekingen.

Hoe heter de chilipeper, hoe hoger het capsaïcine niveau. Zet jezelf echter niet in vuur en vlam met chili die heter is dan dat je lief is. Een mooi alternatief is de toevoeging van chilipoeder aan je favoriete maaltijden, of aan je salsa of dressings.

Covid-19 update: We zijn open vanaf 12 mei :)