Hoe overwin je jouw zittende levensstijl? Tips voor workaholics:

Heb jij last van nek- en rugpijn? Ik gok dat jij vaak en veel achter de computer zit voor je werk. Urenlang achter elkaar zitten heeft veel negatieve lichamelijke consequenties – ernstige fysieke klachten en chronische pijnklachten zijn slechts twee voorbeelden. Ik wil je graag helpen bij het vinden van manieren om jouw lichamelijke spanningen te verminderen. Ik wil je helpen om je weer goed te voelen en ervoor zorgen dat je weer lekker in je vel zit. Simpele activiteiten, zoals een wandeling of af en toe staand werken, kunnen al enorm helpen. Het beoefenen van yoga of en een bezoek aan de chiropractor zijn ook manieren om je lichaam te ontspannen.  Maar laten we eerst kijken hoe een zittende levensstijl jouw lichaam en gezondheid beïnvloedt.

Een zittende levensstijl

We zitten in de auto, in het openbaar vervoer, tijdens werk (zelfs wanneer je thuiswerkt), op de bank voor de tv …..de afgelopen decennia is er veel tijd gestoken in het gemakkelijker en comfortabeler maken van onze levens, maar helaas leidt dit pad ons verder weg van werkelijk geluk (en gezondheid!). Hoe langer en meer we zitten, hoe hoger de kans op serieuze gezondheidsproblemen.

Een onderzoek naar het algemeen zitgedrag (The Sedentary Behaviour Research Network-SBRN) definieert in dit artikel zitgedrag als ‘iedere activiteit waarbij er sprake is van zitten of liggen, activiteiten met een zeer laag energieverbruik’. Maar… waarom is chillen op de bank, of het relaxed achter je bureau zitten zo slecht voor jouw gezondheid?

Volgens een rapport, gepubliceerd door het Amerikaans Nationaal Centrum ter voorkoming van Chronische Ziekten en ter bevordering van Gezondheid, ‘leven personen die fysiek actief zijn over het algemeen langer en lopen zij minder risico op hartziektes, infarcten, diabetes type 2, depressie en enkele soorten kanker’.

Een stijve nek of lage rugpijn kunnen een teken zijn van iets ernstigs. Volgens hetzelfde artikel, dienen volwassen minimaal 5 uur per week fysiek actief te zijn. Spoiler: Tripjes van de bank naar de koelkast tellen helaas niet mee als fysieke activiteit.

Helaas is de sedentaire levensstijl een algemeen gezondheidsprobleem aan het worden. Een ander onderzoek geeft aan dat slechts de helft van de volwassenen voldoet aan de richtlijnen voor fysieke activiteit. De grote vraag is hoe wijzelf deel kunnen gaan uitmaken van de oplossing en we kunnen voorkomen dat we vast blijven zitten in oude (ongezonde) patronen?

Preventie

Ik weet dat we allemaal erg druk zijn en dat het lastig is om tijd te vinden voor fysieke activiteiten. Vijf uur per week klinkt als veel tijd, zeker wanneer je een volgepakte agenda hebt. Toch wil ik enkele eenvoudige en gezonde activiteiten introduceren. Deze activiteiten kun je snel tussendoor doen en langzaamaan als routine in je leven opnemen.

Deze (relatief) kleine tijdsinvesteringen reduceren de kansen op chronische en/of geestelijke gezondheidsproblemen. En laten we eerlijk zijn: wat hebben al jouw werkzaamheden en inspanningen voor zin als je niet gezond bent?

Hieronder beschrijf ik enkele acties die jou kunnen helpen bij verminderen van de tijd die je dagelijks zittend doorbrengt:

 

  1. Wandelen of fietsen in plaats van openbaar vervoer of auto te nemen.

Wanneer je te ver van je werk (of de plek waar je naar toe moet) woont, kun je bijvoorbeeld één of twee haltes eerder uitstappen, of je auto een stukje verderop parkeren.

  1. Ga in het openbaar vervoer staan in plaats van te gaan zitten

Dit kan vermoeiend zijn voor je onderrug, maar als je altijd maar gaat zitten blijf je vastzitten in de vicieuze cirkel van ‘zitten —> pijnklachten —> zitten’.

  1. Rek en strek ieder uur

Probeer er een gewoonte te maken van om iedere uur te rekken en strekken. Of doe ieder uur enkele oefeningen. Zet eventueel een reminder in je agenda om je lichaam in beweging te brengen.

  1. Wandel wanneer je praat (overlegt)

Wanneer je een langer telefoongesprek hebt gepland en je je computer niet per se nodig hebt tijdens het overleg, dan hoef je in feite niet achter je bureau te blijven zitten. Ga dan bijvoorbeeld naar buiten en overleg/praat terwijl je wandelt.

  1. Overweeg een staand bureau

Onder invloed van alle negatieve onderzoeksresultaten zijn vele kantoormeubelfabrikanten gestart met het produceren van bureaus die in hoogte verstelbaar zijn, en waar je achter kunt staan. Zorg dat je een bureau krijgt waar je achter kunt staan, en zorg ervoor dat je dagelijks een paar keer van positie verwisseld. Het is belangrijk om te benadrukken dat wanneer je staat, dat je niet op één van je heupen gaat ‘hangen’, of dat je je knieën ‘op slot zet’.

  1. Doe aan digitale detox

Probeer af en toe een hele dag zonder technologische apparaten door te brengen. Bijvoorbeeld, neem het besluit om op een zaterdag geen gebruik te maken TV, computer, laptop, tablet of smartphone. Dit simpele besluit zorgt dat je verbeelding/fantasie op gang komt, en je zult sneller in beweging komen, een wandeling in the park, sporten, tuinieren, je stad ontdekken…..wat dan ook….alles behalve je achter je apparatuur gaan zitten!

Chronische pijn

De wereld zou een gelukkigere plek zijn als het mogelijk zou zijn om pijn en lijden te voorkomen. Helaas is het soms te laat en heb je last van chronische lichamelijke pijn, ondanks dat je de bovengenoemde acties uitvoert.

Uit eigen ervaring weet ik dat er drie dingen zijn die je kunt doen wanneer de pijn niet weggaat of zelfs erger wordt.

  1. Ga zwemmen

Gaan sporten kan een zware uitdaging zijn wanneer je dagelijks fysieke pijn ervaart. Zwemmen wordt echter in de meeste gevallen van chronische pijn geadviseerd. Dit komt omdat water het menselijke lichaam ondersteunt zonder dat er druk op botten en gewrichten komt te staan. Zwemmen is een sport waarbij het skelet niet onder stress komt te staan en je kunt het daardoor zelfs bij ernstige pijnklachten beoefenen. Je zult er spierkracht door gaan opbouwen en na verloop van tijd wordt de opgelopen schade omgekeerd.

  1. Ga aan yoga doen

Yoga is zorgzaam voor  zowel lichaam als geest. Het helpt bij het ontspannen van zelfs de kleinste spieren. Verwacht geen snelle resultaten – het geheim van pijnverlichting is consistentie. Jaren van slechte lichaamshouding en een zittende levensstijl hebben tot je huidige ongemak geleid. Een paar yogalessen zijn dan ook niet genoeg om de schade ongedaan te krijgen, het gaat om een fundamentele verandering van levensstijl.

  1. Bezoek een specialist

Wees niet bang om een specialist, zoals bijvoorbeeld een chiropractor of fysiotherapeut, te bezoeken. Dit zou een belangrijk onderdeel van de uiteindelijke oplossing van jouw fysieke problemen kunnen zijn! Tegenwoordig zijn er zeer effectieve behandelingen die niet alleen van invloed zijn op jouw specifieke chronische pijn maar ook op je algemene gezondheid

Denk aan jezelf

Je weet zelf het beste wat goed voelt en welke levensstijl je prefereert. Maar vergeet niet dat je maar één lichaam hebt die jouw prachtige ziel draagt in jouw reis hier op aarde. Zorg er goed voor!

 

Covid-19 update: We zijn open vanaf 12 mei :)