Op twee benen lopen onderscheidt ons niet alleen van dieren, het biedt tevens heel wat praktische voordelen. Tweevoetigheid oefent echter heel wat druk uit op onze wervelkolom. Daarbovenop kunnen dagelijkse activiteiten zoals tillen, draaien of onjuiste zithoudingen een negatieve impact hebben op de ruggengraat. Dit maakt dat rugpijn momenteel deel uitmaakt van het moderne dagelijkse leven en dat het de tweede meest voorkomende oorzaak is voor een bezoek aan de dokter. Studies tonen aan dat 80% van de mensen op een bepaald moment in hun leven aan rugpijn lijdt.


Wat is rugpijn?

Rugpijn is een algemene term voor nagenoeg elke ongemakkelijke, pijnlijke of schadelijke aandoening aan de rug. Rugpijn kan zich vaak manifesteren als een doffe pijn, veroorzaakt zwakte, een scherpe pijn, gevoelloosheid of een brandend gevoel dat doorvloeit tot in het been, via het bekken – ook wel ischias genoemd. Wanneer de pijn hoofdzakelijk in de onderrug plaatsvindt, kan het worden gediagnosticeerd als een lumbago.

Twee primaire oorzaken van rugpijn kunnen gecategoriseerd worden als verstuiking/verrekking, ofwel ruggenmerg-compressie. Een verstuiking komt voor wanneer de gewrichten en de gewrichtsbanden die de wervelkolom ondersteunen, beschadigd raken, terwijl er zich een spanning in een spier en/of pees voordoet. Dit kan gebeuren door een slechte lichaamshouding, tijdens een lichamelijk trauma of gewoon door een alledaagse activiteit.

Rugpijnpreventie

Er zijn enkele preventieve maatregelen om het ontstaan van rugpijn te vermijden, dit zijn bijvoorbeeld:

  • Blijf actief – Gezonde activiteiten helpen je niet alleen een gezond gewicht te behouden, ze versterken tevens de spieren die nodig zijn om de ruggengraat te ondersteunen.
  • Vermijd langdurige activiteit – Aangezien activiteit de stabiliteit van de spier bevordert, kan langdurige inactiviteit of bedrust het tegenovergestelde effect hebben en de rug verzwakken door een gebrek aan gebruik.
  • Zorg voor een correcte houding – Een correcte houding zorgt ervoor dat uw rug en ruggengraat zich in een natuurlijke positie bevinden en voorkomt dat er extra druk plaatsvindt die tot rugpijn zou kunnen leiden.
  • Draag goede schoenen – Het kiezen van het juiste schoeisel kan rugpijn verlichten en voorkomen. Comfortabele, laaggehakte schoenen hebben de beste resultaten.
  • Stop met roken – Roken belemmert de bloedstroom door het lichaam. Dit heeft als gevolg dat ruggenweefsel niet de zuurstof en voedingsstoffen die het nodig heeft, krijgt.
  • Stretch alvorens activiteiten – Stretchen voorafgaand aan een langdurige activiteit zoals sport of tuinieren, is een bewezen en reële manier om letsels te voorkomen.
  • Goede heftechnieken – Heel wat rugletsels worden veroorzaakt door een incorrecte hefhouding. Bij het optillen til je het beste vanuit de benen, hou het voorwerp dicht bij je lichaam en vermijd eventuele draaiende bewegingen.
  • Raadpleeg een chiropractor – Raadpleeg je chiropractor voor praktische tips, bijvoorbeeld over hoe je jouw werkplek ergonomisch inricht, om zo onnodige druk op je rug te vermijden.

Wat doet een chiropractor om rugpijn te behandelen?

Chiropractors zijn hoogopgeleide medische professionals die gespecialiseerd zijn in het behandelen van rugpijn. Chiropractors worden grondig opgeleid om vervormingen aan de ruggengraat te identificeren en te behandelen. Een chiropractische aanpassing (adjustment) kan worden uitgevoerd met een zachte, natuurlijke aanpak om zo de wervels aan te passen met als doel de rugpijn te verminderen. Met deze aanpassing zorgt de chiropractor er op een natuurlijke en voorzichtige manier voor dat de vervorming van de ruggengraat gecorrigeerd, behandeld of verwijderd wordt vanuit de kern van het probleem. Deze technieken omvatten ondermeer:

  • Bewegingspalpatie – Terwijl de patiënt beweegt, gebruikt de chiropractor zijn handen om het wervelgewricht en de wervelbewegingen te onderzoeken en eventuele gezamenlijke disfuncties te beoordelen.
  • Instrument aanpassingen – Men kan tijdens de chiropractische aanpassing een veer-geladen instrument gebruiken wanneer de patiënt op de buik ligt.
  • Lumbale rol – De chiropractor zal een snelle maar zachte druk toepassen op de vervorming terwijl de patiënt op zijn zij ligt.
  • Loswerken – De chiropractor gebruikt de toppen van de vingers om druk uit te oefenen en de wervels voorzichtig te scheiden.
  • Wisselwerking – De chiropractor gebruikt gekruiste handen om op de ruggengraat te drukken en een snelle en nauwkeurige stoot uit te voeren om zo de mobiliteit van de gewrichten te verbeteren.

Traditionele behandelmethodes

Opioïden worden vaak voorgeschreven als behandeling van rugpijn, maar lossen vaak het onderliggende probleem niet op en veroorzaken ook bijwerkingen. In sommige gevallen worden ook chirurgische ingrepen aanbevolen, maar deze houden ook heel wat risico’s in. Chronische rugpijn kan de stemming beïnvloeden, waardoor er bijkomende behandelingen zoals therapie en antidepressiva nodig kunnen zijn. Daarom worden juist methodes zonder medicatie en zonder chirurgische ingrepen aanbevolen. Mensen kiezen steeds vaker voor veiligere, natuurlijke chiropractische technieken voor hun rugpijnbehandeling.

Conclusie

Natuurlijke chiropractische zorg is een bewuste keuze voor het behoud van de algemene gezondheid en levenskwaliteit. Daarom zoeken er jaarlijks zo’n 30 miljoen mensen hun heil bij een chiropractor. Uw chiropractisch arts kan u adviseren inzake levensstijl, voedingsadvies en een trainingsschema om uw zwakke spieren te versterken, maar daarnaast ook over preventietechnieken die ervoor zullen zorgen dat u langdurig vrijgesteld wordt van enige vorm van rugpijn.