Sportblessures en chiropractie

De voordelen die sporten kan bieden voor zowel lichaam als geest zijn significant, maar zijn helaas niet zonder risico. Sporten heeft de onvermijdelijke eigenschap het lichaam tot het uiterste te dwingen. Lopen, springen, stretchen, tackelen… allemaal erg belastend voor de nek, rug, schouders, knieën en enkels. Volgens statistieken in Canada zijn 66% van de adolescente letsels gelinkt aan sport en is het een primaire bron van letsels bij volwassenen. De autoriteiten schatten dat ongeveer 90% van professionele atleten zich wendt tot chiropractische zorg om hun prestaties te behouden of te verbeteren. Chiropractie kan niet alleen het genezingsproces op een natuurlijke en holistische wijze helpen, het kan tevens letsels voorkomen voordat ze kunnen gebeuren. Frequente bezoeken stimuleren een sneller herstel na training- of wedstrijdperiodes en bevorderen betere prestaties in de toekomst.


Musculoskeletale blessures

Sport kan een aanzienlijke impact hebben op je musculoskeletale en neurologische systemen. In sport zie je dat musculoskeletale blessures (MSK) het meest voorkomen. Deze letsels worden doorgaans veroorzaakt door een traumatische kracht op een gewricht in beweging, dat leidt tot hyperflexie of hyperextensie. De meest voorkomende blessures zijn:

  • Pijn in de onderrug
  • Nekpijn
  • Verrekkingen en verstuikingen
  • Letsels aan de knie
  • Tendinopathie (peesaandoening) aan de onderste extremiteiten (ledematen van bekken – voet)
  • Letsels aan de zgn. ‘rotator cuff’ (verzamelnaam voor de vier spieren in de schouder die een groot deel van de schouderstabiliteit op zich nemen.

Behandeling

Er is voldoende bewijs dat chiropractische zorg atleten kan helpen om te herstellen van sportblessures zonder dat een invasieve behandeling (operatie) of voorgeschreven medicatie nodig is, wat vaak de eerste keuze is van traditionele artsen.

De (sportblessure) chiropractor zal eerst wat vragen stellen over je gezondheid en medische geschiedenis alvorens een structureel onderzoek van de nek, ruggengraat, je balans en je houding uit te voeren. Ledematen, pezen, gewrichtsbanden en gewrichten worden ook nader onderzocht. Deze informatie zal worden gebruikt om te bepalen welke geïndividualiseerde behandeling het efficiëntst zal zijn; meestal wordt geopteerd voor ruggengraatmanipulatie.

Er zijn nog enkele technieken die de chiropractor mogelijk gebruikt. Deze omvatten onder andere de volgende technieken:

De Active Release techniek maakt gebruik van massage en stretchen, alsook het begeleiden van de betreffende gewrichten door middel van bewegingsbereik.

  • De Graston techniek gebruikt speciale instrumenten om onderhuids verkleefd bindweefsel los te maken.
  • Functioneel ‘dry needling‘, waarbij er gefocust wordt op diepe triggerpunten om zo spanning in de spieren los te maken door middel van stimulatie.
  • Elektrische spierstimulatie houdt in dat er lichte elektrische pulsen verstuurd worden door middel van elektrodes die op het aangetaste gebied van de huid worden geplaatst. Deze veroorzaken spiercontracties welke de spieren stimuleren. Er zijn enkele vormen van spierstimulatie, elk met specifieke resultaten.

Preventie

Voordat je begint te sporten of te bewegen, kan het nuttig zijn om een chiropractor te raadplegen, aangezien die nuttige en noodzakelijke informatie kan verstrekken om letsels te voorkomen. Er zijn nog een aantal preventieve maatregelen die je kunt nemen alvorens een vorm van intense sport of bewegingsactiviteit te starten die mogelijk kan leiden tot letsels.

  • Eet gezond – Foute voeding kan leiden tot pijn, ontsteking, gevoeligheid voor letsels vanwege een gebrek aan noodzakelijke vitamines en mineralen. Een deskundige chiropractor kan helpen bij het ontwikkelen van een levensstijl- en voedingsplan om je prestaties te optimaliseren.
  • Draag de juiste uitrusting – Een sportuitrusting die niet past, is vaak de oorzaak van jammerlijke sportblessures. Wanneer je twijfelt, is het slim om een second opinion aan te vragen over de pasvorm van je uitrusting.

  • Drink water – Hydratatie is de sleutel tot een topprestatie. Houd bovendien rekening met het feit dat gedehydrateerd weefsel vatbaarder is voor letsel.
  • Drink melk – Het drinken van melk is niet alleen gezond voor je botten, maar doet ook wonderen voor je gewrichten.
  • Opwarmen – Stretchen wordt heel vaak over het hoofd gezien, maar is essentieel in het voorkomen van sportblessures. Een goede warming-up vermindert het risico op spierscheuren en verlaagt de algemene stijfheid na een wedstrijd.
  • Genoeg rust – Slaap zorgt ervoor dat je lichaam de tijd heeft om zowel mentaal als fysiek te regenereren. Genoeg slapen is cruciaal voor een optimale prestatie.
  • Neem bewezen vitaminesupplementen in – Het innemen van een wetenschappelijk bewezen multivitamine of een vitamine C supplement kan voordelen hebben. Vermijd ‘trendy’ en onbeproefde supplementen die niet uitvoerig onderzocht zijn en gevaarlijke neveneffecten kunnen hebben.

Conclusie

Chiropractors zijn opgeleid om sportblessures te beoordelen, diagnosticeren en te behandelen, als deel van hun uitgebreide opleiding. Door het integreren van je medische geschiedenis en een lichamelijk onderzoek kunnen chiropractors de oorzaak van pijn en disfunctie bepalen en vervolgens een passende oplossing bepalen. Het vinden van een (sportblessure) chiropractor zou een belangrijk deel van je algemeen sportregiment moeten uitmaken.